2018. augusztus 13., hétfő

Beszámoló | Sziget Fesztivál 2018 #2 - Augusztus 11-12.

Szombaton elkezdődött a Sziget azon két napja, amiket a leginkább vártam, még ha nem is minden úgy alakult, ahogy elterveztem. Valahol itt éreztem a holtpontot, leginkább fizikailag, de gyorsan feledtették a koncertek. Mielőtt viszont ezt a beszámolót elkezdeném, némi háttérinfó arról, hogy hogyan működik a koncerten/fesztiválon fotózás: 


Alapvetően ahhoz, hogy "a színpad elé" - szaknyelven a fotósárokba - bemehessünk, a Szigeten ki kellett kérni egy külön karszalagot regisztráció után, ami alapján a biztonságiak tudják, hogy mi itt fotósok vagyunk. Általában az első három szám alatt maradhatunk bent, annyi idő alatt kell megcsinálni a legjobb képeket, utána kitessékelnek bennünket - vagyis hát, kimegyünk magunktól, mert jólneveltek vagyunk. Ha valaki mégis bent marad, vagy netalán a színpadról fotóz, az általában az előadó külön embere. Én általában nem szeretek bemenni, mindig inkább a közönségből fotózok, mert jobban tetszik az a fajta szög, plusz a koncert hátralevő részében is csinálhatok képeket, és valljuk be, az első három szám alatt nem nagyon szokott történni semmi. 
Van egy dokumentum, amibe minden aznapi koncertre vonatkozóan felteszik naponta, hogy mik a szabályok, a Sziget esetében most háromféle kategória van: 
  • az "általános", amikor minden fotósnak/videósnak - már ahol lehet videózni, mert azt sokszor nem engedik - megvan az esélye arra, hogy fotózhasson bentről, viszont érkezési sorrendben csak az első x embert engedik be, aki sorban áll a kordonnál - én így maradtam le a Bastille-ról, későn érkeztem
  • a "listás", amikor csak az előadó menedzsmentje által kiválasztottak fotózhatnak, ezek általában a legnagyobb médiumok, mint az Index, Origo, HVG, satöbbi - ez volt például a Gorillazon, Mumford & Sonson, Liam Gallagheren, Dua Lipán, engem egyik alkalommal sem választottak ki, de nem is számítottam rá
  • a harmadik pedig, amikor egyáltalán senki sem fotózhat/videózhat az árokból, ilyen volt Kendrick Lamar, vagy Lana Del Rey
Ezutóbbi két esetben, ha egy nem-kiválasztott fotós mégis szeretne felvételeket készíteni, akkor bizony be kell mennie a tömegbe, ahogy én szoktam csinálni.

Augusztus 11., szombat

Everything Everythingen bentről fotóztam, de ez mondhatni csak egy próba volt, hogy megnézzem a körülményeket, meg hogy mennyi idő is pontosan az a három szám, ami ezesetben elég rövid volt, ugyanis eleve rövid számokat is játszottak. (Rémálom volt őket fotózni amúgy, mert az énekes folyamatosan az arcát fogdosta, emiatt a képek 90%-án a feje helyén a kézfeje van, plusz imádták a füstgépet is.) 




A koncert hátralevő részére nem maradtam ott, mert egyrészt még találkoztam barátokkal, másrészt pedig úgy tervezem, hogy Bastille-on is bemegyek előre, de ugyebár ez meghiúsult, mivel "csak" tíz perccel a kezdés előtt értem oda. 

Egy képet azért csináltam Danről
Igazából az eddigi öt Szigetem alatt ez volt a harmadik alkalom, hogy élőben látom őket, és már kicsit unom, ezért nem is maradtam lent a tömegben, hanem inkább készítettem magamat Mumford & Sonsra, amit semmiképpen sem szerettem volna távolról nézni. Az első albumuk óta hallgatom őket, és bár egyszer felléptek Budapesten, arra a koncertre sajnos nem jutottam el, így körülbelül nyolc éve vártam már arra, hogy lássam a zenekart élőben. Éreztem, hogy jó lesz, de ami történt, az még a várakozásaimat is felülmúlta, és szerintem így kéne kinéznie minden nagyszínpados fellépésnek. Zavarni szokott, hogy a színpad előtti kifutót szinte senki sem használja, vagy legalábbis nem tud mit kezdeni vele, na hát ők kipakolták a hangszereket, és mini színpadot csináltak belőle, fényekkel, konfettivel, mindennel, amit csak el lehet képzelni. Még barátnőm, aki amúgy nem ismerte korábban a zenekart is azt mondta, hogy hihetetlenül tetszett neki, és nem tudom, melyik koncerten voltak azok az újságírók, akiknek "nem jött át". Egyébként Európában csak itt léptek fel ezen a nyáron, szóval még kiváltságosak is voltunk. 



Felhívták a színpadra az egyébként aznap délután fellépő Lianne La Havas-t





Augusztus 12., vasárnap

Enyhe szívrohammal kezdődött a nap, ugyanis vasárnap lévén az összes bolt zárva volt már délután, a HÉV állomáson sem voltak nyitva a pékségek, végül a Sziget melletti benzinkúton sikerült valami kaját vennem, amivel kihúzom estig. Kaleon végre bejutottam a nagyszínpados fotósárokba is, ahol szerintem kicsit hülyének néztek, mert amíg mindenki nagyon professzionális fapofával lőtte, addig én még énekelgettem is. Meglepődtem egyébként, hogy mennyi rajongójuk volt itt, mert az ismerőseim közül például senki sem ismeri őket. 







Aztán pedig jött az est - és valahol az egész Sziget - fénypontja, Liam Gallagher. Aki nem ismerné, ő volt az Oasis énekese, aki jelenleg szólókarriert folytat, csakúgy, mint a testvére, Noel - akit két éve szintén láttam már a Szigeten. (Pontosabban Noelnek egy új zenekara van, de valljuk be, igazából róla szól az is.) A dolog eleve úgy kezdődött, hogy ahol álltam, oda szinte teljesen a mikrofonnal szembe beállt a saját kamerása, így tehát a képek oldalába szinte minden alkalommal belelógott, pedig próbáltam néha-néha kicsit arrébb menni. Ettől függetlenül a koncert maga fantasztikus volt, játszottak saját dalokat, meg persze olyan régi Oasis örökzöldeket is, mint a Whatever, Rock and Roll Star, vagy a kihagyhatatlan Wonderwall. Itt megint eléggé elfogult vagyok, szóval semmi negatívat nem tudok felhozni, meg nem is akarok. Látványosnak nem volt mondható, mert Liam minden koncerten egy helyben áll, de szerintem nem is várta senki, aki konkrétan miatta volt ott, hogy bármi extra fog történni. Természetesen elég nagy számban voltak a tömegben olyanok is, akik már Dua Lipa miatt álltak ott, és amint befejeződött, úgy megindultak befelé, mintha nem lenne holnap, de ez már lassan általános.



Dua Lipán körülbelül fél óráig maradtam, de gyorsan rájöttem, hogy ez abszolút nem az én stílusom, és bár a csaj gyönyörű és energikus, a hangja is jó, nekem ez a zene nagyon nem.

A mai, tehát hétfői nap nagyrészt a pihenésé lesz, nem igazán érdekel egy előadó sem, az utolsó nap viszont ismét durva lesz, mivel jön az Arctic Monkeys...
A harmadik, és egyben utolsó beszámolót ide kattintva olvashatjátok el.

7 megjegyzés:

  1. A Mumford&Sons-ra a tesóm mutatta nemrég, de nagyon-nagyon tetszik a zenéjük. Nagy szívfájdalmam, hogy a Kaleo-n sem lehettem ott, imádom a zenéjüket, mindegyik daluk (szerintem) tökéletes. A képeid nagyon szuperek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Biztos jönnek még majd amúgy máskor is, vagy legalábbis úgy tűnt, hogy bejött nekik a fesztivál :)

      Törlés
  2. Szuperek a képek, és örülök, hogy leírtad a fényképezést, érdekes volt!
    Én egyszer voltam csak a Szigeten, és bár tetszett ott a hangulat, alapvetően felemás érzéseim voltak vele kapcsolatban. Ugyanis a koncertek, amiken voltam, és amik miatt végül is jegyet vettem (mert azért maga a fesztiválozás engem már nem érdekel) azok nekem nem jöttek át. Én jobban szeretem a stadion koncerteket, és ott is mindig ülő jegyet veszek, olyan helyről, ahonnan jól láthatok (az Arénában már nagyjából belőttem mik azok a helyek, amiket szeretek). Egyrészt előre állni nem szeretek, másrészt viszont túl alacsony vagyok, és hátulról konkrétan semmit sem látok. Utoljára a Cher koncerten nem láttam emiatt kb. semmit, úgyhogy lehet, hogy ülve unalmasabb, de legalább élvezhetem a zenét, és az előadást, amiért mentem. Pl. a Szigetre az Imagine Dragons miatt mentem anno ki, és nem igazán tetszett, de rá 1-2 évre volt koncerjük a arénában, az viszont sokkal jobban bejött nekem. És rá kellett jönnöm, hogy én egyszerűen nem tudok azzal mit kezdeni, hogy
    1. nem látom a színpad nagy részét,
    2. az emberkék körülöttem jönnek-mennek és kb. nem is érdekli őket az éppen színpadon lévő előadó.
    Na, hát talán ha egyszer a Coldplay lép fel a szigeten, arra elmegyek, de csak jobb híján...

    Ja igen, örülök, hogy sikerült a fotós belépő!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én pont Coldplayen voltam stadion koncerten, ülőhellyel, és bármennyire is mondják, hogy de jaj, koncerten nem jó ülni, az én testem már nem bírja a folyamatos álldogálást :DDDDD Pont a mostani Sziget kapcsán gondolkodom, hogy írni fogok egy posztot a koncertetikettről, mert komolyan botrány, ahogy egyes emberek viselkednek a tömegben...

      Törlés
  3. A Mumford & Sons koncert elképesztően jó volt, pedig névről, bevallom, teljesen ismeretlenek voltak számomra. Aztán rájöttem, hogy barátom jóvoltából elég sokat hallgatom őket :D Szerintem ez egyik legjobb koncert volt, sőt a legjobb volt. Kaleo meg ahogy van, tökéletes, Jökull Júlíusson hangja egyszerűen elképesztő, és számomra nem csak a hangja pöpec, de ez már ízlés kérdése :D Mivel széles skálán mozog a zenei ízlésem, így én Dua Lipát is élveztem és vártam is, így a szombat, vasárnap az a best volt. A tömeg már kevésbé volt ínyemre, mindig rájövök csak úgy a hétköznapok során is, hogy az emberek nem toleránsak, és a bunkóságmérő sokaknál már rég kiakadt volt. Szigeten amúgy most voltam úgy először, hogy egész hetes jegyem volt, de vasárnapra már elfáradtam teljesen, így hétfőn meg ma ki se tettem a lábam, és ennek mondjuk 70-80%-ban a tömeg az oka. Most így ennyi jutott hirtelen eszembe, amit ki szerettem volna írni magamból :D
    Ja igen, el ne felejtsem, a fotós belépőhöz hatalmas gratula, és remek volt a beszámoló:D :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én végig azon gondolkodtam Kaleo közben, hogy az énekes úgy néz ki, mint egy videós, akit nem szeretek :DDDDDDDD Én szerintem idén fáradtam el a legkevésbé, de azért örülök, hogy a folyamatos porevésnek vége lesz ma, mert már nem bírom, lassan úgy érzem, kéne egy új tüdő :D

      Törlés