2018. január 21., vasárnap

Személyes | Influencerek társadalmi felelősségvállalása - igen, nem, hogyan?

Valószínűleg sokatoknak feltűnhetett, hogy rendszeresen foglalkozom társadalmi témákkal, legfőképpen a Facebook oldalon, és a tanulmányaim miatt valamilyen tekintetben kötelességemnek érzem, hogy ilyen témában is megszólaljak, és kifejtsem a véleményem. Ám mi van akkor, ha egy szervezet, vagy közösség saját maga keres fel egy adott bloggert / videóst / influencert, hogy említse meg őket és a tevékenységüket? 


Forrás: https://outreach.un.org/
Ez egy rendkívül összetett téma, aminek szerintem több oldala is van: először is, engem kifejezetten azért frusztrál az ilyesmi, mert a témából adódóan automatikusan szívtelenségnek és szemétségnek tűnik egy ilyen üzenetet, vagy felkérést ignorálni, ugyanakkor az is tény, hogy egy idő után nem lehet már az összes ilyet teljesíteni, főleg, hogyha valakit arra kérnek, hogy kifejezetten posztban, vagy videóban beszéljen róluk. A személyeskedést pláne nem szeretem, értsd: ha olyan indoklással próbálják rávenni az adott személyt az említésre, hogy "láttam egy videódban / a blogodon / az Instagramodon, hogy te is / téged is érint...". Igen, lehet, hogy valaki ételérzékeny / xy származású / xy betegséggel él, ám ettől még közel sem biztos, hogy szeretné mindezt hangsúlyozni is, mindattól függetlenül, hogy a legtöbben azért beállnak egy-egy személyes érintettségű ügy mögé. Ha valaki nem általánosságban az életéről gyárt tartalmat, hanem mondjuk főként szépségápolással foglalkozik, akkor lehet neki több tíz- vagy százezer követője is, egyszerűen sokszor nincs helye az ilyesminek a platformjain. Persze, léteznek "beszélgetős" sminkvideók, de azok sem szólhatnak állandóan különféle szervezetekről csak azért, mert oda "fér el". Nekem könnyű dolgom van, mert bár a blogom alap esetben beauty témájú, a Facebook oldalamon szeretek más témákat is érinteni, de tény, hogy ezek sokkal kevesebb figyelmet kapnak, mondhatni alig érdekel valakit. Ez engem annyira nem üt szíven, mivel nem a megélhetésem múlik a közösségi média felületeimen, nem keresek ebből az egészből pénzt, így azt teszek ki, amit csak szeretnék, ám nem titok, hogy a nagy követőbázissal rendelkező influencerek főként a szponzorációkból keresik a kenyerüket, és ha egy dolgot elvállalnak ingyen, szimplán "jófejségből", akkor jön majd a többi cég, vagy szervezet, hogyha őket igen, akkor minket miért nem. Mindettől függetlenül én személy szerint nem értek egyet azzal, ha valaki (csak) pénzért cserébe ajánl vagy beszél egy jótékonysági akcióról, közösségi megmozdulásról, társadalmi témájú eseményről - főleg akkor nem, ha nem felajánlották neki -, viszont ma már a civil szervezetek is kőkemény összegeket fordítanak marketingre és pr tevékenységre, hiszen a tv reklámok, plakátok, Facebook hirdetések sincsenek sajnos ingyen csak azért, mert ők civilek - a társadalmi célú hirdetés támogatását, hasonlókat most nem veszem ide.
És itt jön a DE! Számomra a vízválasztó a dolog direkt megkeresés, vagy felfedezés jellege. Ha egy influencer internetes böngészés közben rábukkan egy számára szimpatikus akcióra, dönthet úgy, hogy figyelemfelkeltésből beszél / ír róla. Ám a direkt felkérés valamilyen tekintetben már üzleti megkeresés, és nem várható el az adott személytől, hogy szimplán társadalmi téma miatt mindenféleképpen - és ingyen - elvállalja, márpedig ha valaki egy ilyesmit visszautasít, sokszor azonnal kapja a savazást - gyakran egyenesen a szervezet képviselőitől -, hogy önző, pénzsóvár, és érzéketlen, holott honnan tudhatjuk, hogy csak a pénz miatt teszi? Lehet, hogy egyszerűen nem fér bele a profiljába, nem tudna róla akkora lelkesedéssel beszélni, netalán úgy érzi, hogy nem tud eleget mindehhez. (Zárójelben jegyzem csak meg, hogy néhány ilyen esetben jobban is járnánk, ha olyasvalaki nyilvánítana véleményt, aki legalább egy kicsit ért a témához, nem pedig félrebeszél és hamis információt állít.) Ha más esetben állva tapsoljuk azt, aki csak olyan szponzorációt vállal el, amivel azonosulni tud, ezesetben miért járunk el másképp? A jó, hatékony és hiteles tartalomnak ez a feltétele. És igen, sok esetben azt érzem - főleg a magánszemélyek által beérkezett megkeresések esetében -, hogy ez a bloggerek / videósok / influencerek ingyen reklámtáblának nézése, és nem, nem az anyagi vonzat hiánya miatt, hanem szimplán azért, mert kötelezni akarják őket arra, hogy az összes beérkező ajánlatot teljesítsék, ráadásul kivételekkel. Igen, szomorúnak érzem, hogy ma már az ilyesmit is pénzben mérik, de ez a XXI. századi valóság, ma már majdhogynem a levegőnek is ára van. Természetesen itt is kitérhetnék azokra, akik egy idő után úgy érzik, hogy a hatalmas követőbázisuk predesztinálja őket arra, hogy innentől bármit, akármit csak fizetség ellenében említsenek meg, de mivel megtehetik, hiába alkotunk erről véleményt, változni csak akkor fognak, ha ők is akarják.
Összességében én kifejezetten örülnék, ha a médiaszemélyiségek és influencerek több hangsúlyt fektetnének a társadalmi felelősségvállalásra, és nyitott szemmel járnának a világban, de csakúgy, mint egy termék vagy szolgáltatás reklámozása esetében is, megtehetnék, hogy azt és úgy vállalnak el, ami számukra kényelmes, és amit hitelesnek éreznek. Azért, mert valaki szociálisan érzékeny, nem kell a világ összes témájába beleállnia, hiszen akkor egyúttal elmehetne főállású aktivistának, ezt pedig a szervezeteknek is fel kell ismerni, nem pedig személyes támadásnak, és főleg nem érzéketlen köcsögségnek venni egy-egy visszautasítást. Ja, és a megkeresés módja: nem Facebook üzenetben,  nem privátban, nem Instagramon, emailben! 

Ti hogyan álltok ehhez, mit gondoltok minderről? Kíváncsi vagyok a véleményetekre, de mivel ennyire érzékeny témáról van szó, kérlek benneteket, hogy tartsátok tiszteletben az álláspontomat, és legfőképpen másokét, mert semmi szükség arra, hogy ellenségeskedjünk.

2 megjegyzés:

  1. Teljes mértékben egyetértek veled. Az a normális, ha az adott influencer hisz is a dologban és tud azonosulni a márka vagy itt például az egyesület profiljával, és azért teszi, mert érdekli, hogy segíthessen vagy terjesszen információt valamilyen egészségügyi kampányról stb. Sajnos az, hogy félvállról vegyél valamit azt nem lehet, nem lehetséges, az meg ahogy te is mondtad, hogy minden ilyent elvállaljon valaki, kötelességből nem lehet. Egy, nem fér bele az idejébe, se a profiljába. És ezt a szakemberek is meg kell hogy értsék, akik a szakmai megkeresést bonyolítják, hiszen ők is emberek, és biztosan mondanak nemet olyan, számukra életidegen dolgokra, vagy amire már nincsen kapacitásuk. Az influencer sem egy éjjel-nappal tökéletes posztoló robot, szóval, meg kell találni az arany középutat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kimondtad a varázsszavam, az arany középutat. Inkább legyen kevesebb, de hiteles és minőségi figyelemfelhívó kampány, mint egy tucatnyi ugyanolyan, amire senki nem figyel fel. Persze olyan is van, hogy valakit, aki nagyon népszerű, egyáltalán nem érdekel az ilyesmi, de az már az ő dolga, és felesleges vele vitatkozni.

      Törlés