2018. június 3., vasárnap

Személyes | "Aki tartalmat gyárt az internetre, vállalja azt is, ha beszólnak neki"

Hányszor hallom, olvasom a fenti kijelentést, és annak különféle változatait mostanában...Egy ideje divat már emberek különféle online tartalmai alá érkező mocskolódó kommenteket a "szólásszabadság/véleményszabadság van" kijelentéssel validálni, mert hát aki tartalmat gyárt az internetre, az viselje is el a "kritikát". 


Itt most nem arról beszélek, amikor egy tartalom alá valaki odaírja, hogy neki az nem tetszik - erre még majd később azért visszatérek -, vagy arról, amikor az adott tartalom káros, félrevezető, másokra rossz hatással bíró dolgot mutat be, ezt pedig emberek (értelmes hangnemben) jelzik a tartalomgyártó felé. Itt a hülyepicsázásra, személyeskedésre, olyasfajta megnyilvánulásra gondolok, ami nyilvánvalóan azért történik, mert az adott illetőnek nem szimpatikus a másik, és ezért úgy érzi, muszáj "csak úgy" beszólnia, mert megteheti, hát szólásszabadság van, nem? Több gondom is van ezzel. Az első, hogy a hülyepicsázás például nem kritika, bármennyire is azt gondolják sokan, hogy az - ez a cikk eléggé jól leírja, hogy miért. Másrészt nem igazán értem, az illető mit szeretne ezzel elérni. Azt gondolja, hogyha valakit leostobáz, vagy leírja, hogy szerinte ronda, attól hirtelen nem lesz ostoba, vagy ronda a másik? A nemtetszés kinyilvánítása az eggyel jobbik eset, mert oké, odaírod, hogy nem tetszett a videó - ha bunkó vagy, ezt úgy teszed, hogy "ez egy szar" -, rendben. De ismét, mi ezzel a cél? Mit lehet tenni? Őszintén szólva a legtöbb embert nem érdekli, hogy neked nem tetszett. Ha nekem valami nem tetszik, konstatálom magamban, vagy megbeszélem anyukámmal, egy barátnőmmel privátban, de nem fogok kommentet írni, mert semmi értelme nincs. Van egy réteg, akik a közléskényszerüket a "szólásszabadság" mögé bújtatva próbálják meg érvényesíteni. Igen, a szüleink, nagyszüleink a szocializmusban éltek, ahol nem lehetett szabadon véleményt nyilvánítani, ezért van az, hogy rengeteg középkorút láthatunk a Facebookon, akik bármihez, bármit képesek hozzászólni, mert végre van rá lehetőségük. De mi van azokkal a gyerekekkel / fiatalokkal, akik gátlástalanul leírják, hogy ronda vagy, ronda a pasid, kurva vagy, gusztustalan vagy? Csak a magam nevében beszélhetek, de az az a szomorú igazság, hogy engem nem érdekel mások véleménye. És nem, nem arról van szó, hogy másnak NEM LEHET véleménye rólam, hanem azt, hogy amennyiben ő például azt gondolja, hogy én buta vagyok, mit tudok tenni? Kezdjem el bizonygatni minden ilyen ember előtt, hogy márpedig én nem vagyok ilyen, meg olyan? Én sem gondolom, hogy bárkit is érdekel az, hogy nekem az ő haja nem tetszik. Miért is érdekelné? Nem az én fejemen van a haja, innentől fogva az én egyéni szociális problémám, ha más haján problémázom. Azt gondolod, a haul/gameplay/akármi videó hülyeség, csak mert te azt nem szereted? Akkor nézz másmilyet. Nem feltétlenül értek egyet azzal, amikor valaki az építő jellegű negatív kritikára is úgy reagál, hogy "ha nem tetszik, akkor nem kell nézni", de ha szimplán nem szimpatikus a másik, soha nem is lesz az, és csak azért nézed, mert felidegesít, és dühből kommentelsz, akkor valóban, miért nézed? Senki sem kényszerít rá, és csak az idődet pocsékolod, amit más olyan tartalom fogyasztására fordíthatnál, ami valóban érdekel. És nem, itt még mindig nem arra gondolok, amikor valami kollektíven káros, vagy ha szembesítik az embert azzal, hogy hazudik a közönségének, és át akarja vágni őket.
A másik dolog, hogy "jaj, nem viseled jól a kritikát, ha moderálod a kommenteket / nem válaszolsz rájuk". Ismét, ami nem kritika, arra senkinek sem feladata reagálni, de még megjeleníteni sem feltétlenül, mivel nincs értelmes célja egyiknek sem. Mit lehetne reagálni arra, hogy szerinted az illető ronda? "Hm, köszönöm szépen a véleményed, örülök, hogy úgy gondolod, ronda vagyok, és ezt még meg is osztottad velem"? Vagy nem igazán értem...Ugyanitt szintén semmi célja annak, hogy a kommentszekció tele legyen mocskolódó megjegyzésekkel, és az emberek egymást gerjesszék, erősítsék meg abban, hogy igen, ez tök valid, és százasával érkezzenek a hasonló jellegű megnyilvánulások. Itt valójában csakis arról van szó, hogy az illető rohadtul örülne neki, ha a tartalom feltöltője visszaszólna, foglalkozna vele, és kicsit úgy érezné, hogy középpontban van. Én azt gondolom, hogy aki számára ez a kielégítő, annak segítségre van szüksége.
Gyűlölöm azt a példát, hogy "csináld utána" vagy "képzeld bele magad a helyzetébe", de itt úgy gondolom, hogy helyénvaló, és megfelelő szemléltetőeszköz. Szóval képzeld el, hogy egy videós vagy. Neked hogy esne, ha a mondanivalódtól teljesen függetlenül a kinézeteden, a beszédmódodon, a szóhasználatodon, az ízléseden gúnyolódnának mások, ismeretlenek? "De hiszen ez csak vicc, nem kell komolyan venni, minden értelmes és jó humorú ember annak veszi." Ja, egészen addig, amíg téged nem érint, és csak kívülről röhögcsélsz rajta. Képzeld el, hogy valaki a saját csatornáján a megkérdezésed nélkül nyilvánosan viccet csinál belőled, kigúnyol, kiparodizál, majd tucatjával jelennek meg a csatornádon azok az emberek, akik kontextusból kiragadott videórészletek alapján ítélnek meg téged, mert arra sem veszik a fáradtságot, hogy előbb utánanézzenek, ki vagy pontosan, és milyen tartalmat gyártasz. Képzelj el ilyenből napi több százat. Még mindig azt gondolod, hogy ez vicces, és szimplán nincs humora annak, aki ezen esetlegesen kiakad? Még mindig azt gondolod, hogyha kiteszel valamit az internetre, onnantól BÁRMIT tűrnöd kell? A tartalmat, mondanivalót lehet kritizálni, amennyiben az valóban kritika, ez viszont nem annak az esete.
Arról nem is beszélve, hogy ez milyen hatással van általánosságban a társadalomra. Ezt már leírtam egy videó alatt, de ismét megteszem: sok-sok olyan fiatal van az interneten, akik az az online térben szocializálódnak, onnan lesnek el mintákat, ott alakítják ki a személyiségüket, és igenis részét fogja képezni mindez a világhoz való hozzáállásukhoz. Tibi atya példáját tudnám felhozni, akik bár az oldalukkal saját bevallásuk szerint nem céljuk az alkoholizmus reklámozása, "menővé" tétele, és a mémjeikkel nem szeretnék erősíteni a sztereotípiákat, mégis ezek a fiatalok simán lehet, hogy később lebuzizzák azt, aki például nem fogyaszt alkoholt, mert ezt látta ott. Az ember nem egy kész értékrenddel és világképpel születik, ahhoz külső behatások is szükségesek. Sajnos nem minden fiatalnak adatott meg, hogy a szülei otthon ezt elmagyarázzák, hanem leültetik 9-10 éves korban az internet elé, hogy tessék fiamlányom, szörföljél, és sok esetben fogalmuk sincs róla, hogy a gyerek mit néz, kit követ. Manapság a generációk között hatalmas szakadékok vannak, és bár az egy másik összetett téma, hogy mit gondolok, kinek a "felelőssége" oktatni, tanítani a gyereket - szerintem még mindig a szülőnek -, ettől függetlenül azonban a tartalomgyártóknak igenis figyelmet kéne fordítani arra, hogy ne tegyenek közzé olyasmit, amivel a már egyébként is a társadalomba jó mélyen beágyazott előítéleteket és általánosításokat újratermelik, és felelősséggel tartoznak a tartalmuk alá érkezett kommentekért is.
Ja, és nem, a videósok, bloggerek NEM közszereplők.

Nyilvánvalóan tisztában vagyok vele, hogy biztosan van, aki szerint a fenti állítás érvényes, azonban én már az elvet sem értem. Nem értem, hogy miért érzi valaki jól magát attól, hogy olyan tartalmat fogyaszt, ami neki nem tetszik, olyan emberektől, akik neki nem szimpatikusak, és ezt jól meg is írja nyilvánosan. És ismét, ez nem annak az esete, amikor valaki neadjisten liberálisként konzervatív nézőpontú cikkeket is elolvas, hogy tágítsa a látókörét, hanem amikor mondjuk pontosan tudja, hogy az adott cikk a Pride-ról szó, ő nem gondolja a Pride-ot jó dolognak, ezért odakommenteli alá hogy "deviáns köcsögök". 

6 megjegyzés:

  1. Sok a dühös poszt mostanában. Nem bántásból írom, csak fura ez a váltás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem gondolom, hogy túl nagy váltás lenne, korábban is beleálltam olyan témákba, amikről úgy gondoltam, hogy érdemes lenne róluk beszélni, csak éppen sokszor inkább Facebookon tettem. Lassan diplomázom, és mivel elsősorban társadalmi témákkal foglalkozom, jelenleg ez foglalkoztat, ez érint, és szeretném megírni, amit gondolok. A jelenlegi közhangulat is eléggé dühítő, és hidd el, én örülnék a legjobban annak, ha nem lenne miről írni, és csak a sminkekkel és kozmetikumokkal foglalkozhatnék.

      Törlés
  2. Unatkoznak, elbújnak a net mögé, így egyszerű. Valószínű, ennyi a szórakozásuk, szánalmas. Jó, hogy moderálsz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja, én nem moderálok, nincs rá szükségem szerencsére, videósok közül viszont szinte mindenki, és ott szoktam hallani ezt rendszeresen.

      Törlés
  3. szerintem sem közszereplők. csak már ott tartok, hogy nem tudok végig görgetni az instámon úgy, hogy ne jöjjön velem szembe a fogkrémtől kezdve a műanyag gumicsirkéig valami hülyeség, amit persze egy "híres" bloggerina által tolnak a képembe. nem tűnik fel az embereknek, hogy a nagynevű youtube-osok (boccs, youtuBEREK) rajongói 80%-ban 9-11 évesek? de ok. csak a Tibi atya példára reagálva, ha már maradunk a "fiatalokra hatással van a net" témánál, simán az is közbejöhet, hogy míg a mi generációnk (pedig csak 25 vagyok :D) 15 évesen ismerkedett a sminkekkel, és baromi menőnek érezte magát az essence szemceruzától, addig a mai lánykáknak már olyan alap hogy besétálnak a mac-be, meg Huda Beauty palettákat rendelnek maguknak (környezetem... biccs pliz, én nem veszek magamnak ennyiért semmit.... :DD), mert hát ugye azt látja a neten, hogy az általa kedvelt youtuberina kapott szponzorációs cuccokat, amiket ajnároz, meg hát persze ha ő azzal púderezi az orrát, akkor nekik is azzal kell. nagyon durva a világunk. és nem csak ezek a kisgyerekek, persze, de náluk figyelhető meg szerintem a leginkább az, hogy úgy kiosztanak 11 évesen a kis ájfonjuk mögül, hogy csak pupillázik az ember. ha neadjisten a kedvencük nem posztol akkor, mikor kellene, akkor olyan stílusban KÖVETELIK azt, amit akarnak, hogy az eszem megáll. és igen, nyilván ezek a youtuberinák is pontosan tudják, milyen korosztály teszi őket híressé, ezért nem hiszem, hogy a reggeli rutin videónak szerves része kéne, hog legyen a ránctalanító és a 8 kg vakolat, és nem úgy kéne bemutatni az életüket, hogy a videózás meg a fotózás a napi fő foglalkozása, mert amúgyis nagyon divat lett utálni meg kerülni a sulit, meg életcélnak felvenni, hogy majd engem eltart anyaapa vagy a pasim, mert persze, hogy ácsingóznak arra, hogy ők is inkább egész nap "bjutiskodnának" . hú de elkanyarodtam így a végére... :DD azért remélem érthető, mi mindenre gondoltam. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, az Instagram katasztrófa, én is megcsömörlöttem már a hirdetésektől, csak az a baj, hogy általában pont azoknak nem "szólnak be" akiknek a profilja 98%-ban reklámból áll...amúgy én is utálom a youtuber kifejezést, mindig videóst mondok/írok :D
      Szerintem valahol az is nagy probléma, hogy pont az a generáció van leginkább rákattanva a közösségi médiára, aki nem keresőképes, SŐT, a pénz értékével sincs tisztában - ebben persze a szülők is vastagon benne vannak -, és olybá' veszi, hogy neki az JÁR - lásd tízévesek kunyerálós kommentjei a szelektálós, szortírozós videók alatt. Tudom, hogy vannak magyar berkekben olyanok, akik emiatt rettegnek is már ilyesmi tartalmat csinálni, mert egyszerűen meg akarják kímélni magukat a több száz olyan kommenttől, hogy "amit kidobsz, azt elküldöd nekem?" és társai. (Pedig egyébként szerintem tök hasznos, meg én imádom nézni a külföldiek decluttering videóit.) Azt is tudom, hogy sokakat rettentően idegesít, hogy a tizenévesek követik őket, de egyszerűen nem lehet mit csinálni, ha pedig megemlíti az ember, hogy gondok vannak, akkor rögtön jön a duma hogy "te csak ne panaszkodják, belőlük élsz", de ez nem szándékos. Az én tartalmam sem nekik szól, mégis betalálnak...persze aztán vannak, akik direkt erre rendezkedtek be, és már kábé mesecsatorna szinten viselkednek, az megint egy másik téma. Őszintén fogalmam sincs, mit lehetne kezdeni ezzel a helyzettel, mert tudom, hogy a szülők sem tudnak 0-24 a gyerekük mellett ülni, és velük nézni a videókat, de még mindig jobb, mintha odaültetik egyedül.

      Törlés